Doorgaan naar hoofdcontent

Camperreis Frankrijk 20 juli 2016

Vandaag weer een rustige dag want we blijven op camping Antioche.  Als we opstaan is het voor het eerst deze vakantie helemaal bewolkt. We ontbijten wel buiten want de temperatuur is prima. Maar ineens begint het nog te regenen ook. Gelukkig is Daniel zo helder om gelijk de luifel uit te draaien, zodat het ontbijt niet helemaal verdrinkt.

Volgens buienradar zal het pas vanmiddag droog worden. Hebben wij weer: zijn we op een prachtig eilandje en net die ene dag in onze vakantie regent het. Nou ja we kunnen wel lekker even relaxen, lezen en tekenen nu.

Aan het eind van de ochtend komen we erachter dat onze camping helemaal niet midden op het eiland ligt maar juist vlakbij het strand. Aan de achterkant loop je zo de duinen in en sta je in een paar minuten op het strand. De zee is hier een beetje waddenzee-achtig. Heel lang ondiep en omdat het nog maar net vloed is geworden is er veel drooggevallen grond te zien waarop van alles groeit. We lopen langs de waterlijn en de jongens vinden allerlei krabbetjes en een enorme (gelukkig dode) kwal.

Het wordt wel snel vloed en twee keer moet ik Jonathan op een drafje met fietskar en al meesleuren uit het opkomende water, tot groot plezier van de prins in zijn koets.

Als we terugkomen is de lucht aardig opgeklaard en gaan we alsnog op de fiets op stap. Jonathan in de fietskar achter een gehuurde fiets want door de hitte van de afgelopen dagen zijn van een van onze eigen fietsen beide banden ontploft, dus we komen een fiets tekort.

We rijden naar het stadje St. Martin de Ré, ongeveer 5 km verderop aan de andere kant van het eiland. Het is een schilderachtig vestingstadje met stadsmuur, mooie oude gebouwen, smalle winkelstraatjes  en pleinen en een gezellige haven. Op de kademuur picknicken we een beetje.  Na nog een flinke portie Churros in de haven gaan we weer verder. Via de stadjes La Flotte en Ste. Marie de Ré  fietsen we terug naar de camping. Het is wel iets verder dan ik dacht. Ik heb geen fatsoenlijke fietskaart van het eiland dus ik navigeer een beetje op mijn herinnering van de gewone wegenkaart, waarvan ik alleen nog weet waar de plaatsjes ongeveer ten opzichte van elkaar liggen. Maar de fietspaden lopen wel iets anders. Niet iedereen neemt me dit in dank af 😜.
Maar uiteindelijk vinden we de camping wel terug en kunnen de jongens een duik in het pierenbad van de waterspeeltuin nemen. Jonathan niet want die heeft de hele terugweg als een roos liggen slapen in de kar en tukt gewoon verder.

Na het zwemmen eten we pizza uit de camper oven  (ideaal zo'n ding, maar alleen bruikbaar als we aan een stroomaansluiting staan, de accu van de camper trekt het niet).

Na het eten gaan de kleinste mannen voor de verandering eens redelijk op tijd naar bed. David mag nog even opblijven zodat Thomas rustig kan gaan slapen.

Hij gaat kijken bij de animatie en komt opgewonden melden dat ze bingo spelen. Dat is een van zijn lievelingsspelletjes. En mama, ik lijk wel gek ook, kan de smeekbeden natuurlijk niet weerstaan en we schuiven aan bij de tweede ronde. Dat valt niet mee, om na een halve liter Sangria nog in het Frans te bingoen! En die Fransen zijn natuurlijk knettergek. Wie bedenkt nou een taal waarin het getal 85 wordt gebrouwen als: vier twintig vijf! Of 77: zestig zeventien. Die arme Franse kindertjes moeten eerst hun tafels kennen voordat ze überhaupt kunnen leren tellen.

Hoewel ik me bijzonder heb ingespannen gaan de barbiepop, de pannenset, de wijnglazen en de week gratis vakantie allemaal aan onze Hollandse neuzen voorbij. Om 11 uur kan dat David ook niet zoveel meer schelen geloof ik. Hij was nog niet vaak  zò gewillig om naar bed te gaan als toen het spel eindelijk afgelopen was.

Populaire posts van deze blog

Route des Grandes Alpes

Op donderdag 5 augustus is het eerst tijd voor hard werk: huis helemaal schoon achterlaten i.v.m. logees in onze vakantie, laatste werk afronden, camper inpakken. Aan het eind van de middag zijn we klaar voor vertrek en is het zover: tijd voor ons rondje Route des Grandes Alpes in Frankrijk. We zijn bepaald geen Frankofielen, dus we hopen er maar het beste van. De keus is dit jaar op Frankrijk gevallen, omdat Duitsland op het moment van ons vertrek ontzettend moeilijk doet over coronatesten bij kinderen die geen coronapaspoort hebben. En dat geldt voor onze jongste. Het geluks-/pechvogeltje is de enige bij ons thuis die nog geen corona gehad heeft, en heeft in de tijd dat het in ons gezin heerste zoveel teststokjes in zijn neus gehad, dat hij vanaf toen categorisch weigert om zich ooit nog te laten testen. Een kind met ruggengraat dus! En omdat wij hem groot gelijk geven, moeten we onze vakantie daar een beetje omheen plooien. Geen coronatesten dus om ergens naar toe te mogen. Fran

Zomer in Zweden

Zoals altijd ondergaan onze reisplannen op het allerlaatste moment een radicale wijziging. In plaats van naar Polen, Slowakije en het Tatragebergte, de enige plek in Europa waar het deze zomer al steady wekenlang regent, vertrekken we op een bloedhete vrijdagmiddag richting Zweden. Al jaren willen we deze kant op, maar steeds werden we tegengehouden door slecht weer of gebroken benen. Nu grijpen we onze kans. Het is er mooi weer, het ligt op de route aangezien we onze kinderen in Drenthe moeten ophalen en we gaan ervoor! Na een warme rit pikken we de jongens op in Hollandscheveld en dan rijden we door naar camping  Wilsumer Berge , net over de grens in Duitsland. Het is een gigantisch park, waar iemand met een auto ons onze plek wijst. Eigenlijk houden we hier niet zo van, maar vooruit, voor een nachtje overleven we het vast wel. Na de afgelopen droge weken is het gras hier kurkdroog, de hemel diepblauw en tussen de bossen en heuvels lijkt het alsof we al heel ver weg zijn. De

Korte zomer, maar toch een mooi bergenrondje

Dankzij een flinke intensieve periode van verbouwen en verhuizen is onze camper al maanden nauwelijks van stal gehaald. Gelukkig start hij zoals altijd bij de eerste tik als we hem eindelijk weer kunnen ophalen. En les 1 van onze nieuwe woning: nee, een camper onderaan een steile dijkafrit parkeren, volladen en dan weer willen vertrekken is géén goed plan. Gelukkig trekt de 22 jaar oude vertrouwde sterke dieselmotor uiteindelijk zichzelf de dijk toch wel op. We hadden ook niets anders van hem verwacht, zoals we hem kennen uit onze bergvakanties. We rijden vlot door naar Mönchengladbach, net over de grens in Duitsland. We vinden een plekje op  Camperplek Schloss Wickrath . Deze camperplek ligt weliswaar vlak naast de snelweg, maar daar hebben we niet al teveel overlast van. Hij ligt ook mooi aan een groot park. Dwars door dat park lopen we naar de stad, waar we heerlijk eten bij het Wickrather Brauhaus, om het begin van de vakantie te vieren. Het park zelf is ook echt een aanrader. Je