Doorgaan naar hoofdcontent

Weekendjes weg

Bij gebrek aan vakantiedagen hebben we ons dit voorjaar flink moeten 'behelpen' met weekendjes weg. Nu is daar gelukkig helemaal niks mis mee. En we komen er hoe langer hoe meer achter, in wat voor prachtig vakantieland we zelf eigenlijk wonen. Heerlijk, Nederland ontdekken en leuke dingen dicht bij huis doen.

De maand april begon met het paasweekend, waarin we onze camper na een paar maanden schorsing weer uit de stalling konden halen. We brachten een nachtje door op Camping Beukhof in Lunteren. Redelijk aan de prijs, vonden wij, maar het was wel een leuke camping. Mooie speeltuin, diertjes, een hooizolder waar de kinderen lekker mochten spelen. Er waren helaas vrijwel geen andere gasten, omdat het nog zo vroeg in het seizoen was.

Daarna sliepen we in de buurt nog een nachtje op de parkeerplaats van Pannenkoekenhuis Uilenbos
Dit is echt een aanrader, niet eens zozeer om te overnachten, maar wel om met kinderen naar toe te gaan. Je kunt er heerlijk betaalbare pannenkoeken eten, er is een enorme kinderboerderij en een prachtige speeltuin bij. Het was de tweede keer dat we hier met Pasen waren en het is een superleuke plek, midden in het bos, waar je 's nachts inderdaad de uilen kunt horen roepen.

Een week later was het alweer feest. De grote mannen gingen op kamp en mama en het kleinste mannetje gingen op moeder-zoon-weekend.
Op camperforums is Port Zelande een bekend gegevens als je vraagt naar een leuke plek om een weekendje heen te gaan. De huisjes zijn er niet te betalen, maar met een ACSI-kaart sta je er in het laagseizoen voor een paar tientjes een heel weekend op de camping en dan mag je net zo goed in het subtropische zwembad en de Plaza komen.

De camping zelf valt een beetje tegen. Grote velden, maar vaak kleine plaatsen. Wij kregen ook wel een heel beroerd plekje, midden op een soort rotonde, waar rondom ons heen een asfaltpad liep. Ach, we waren niet veel bij de camper, dus het kon ons ook niet zoveel schelen.
Er was een speeltuintje, er is een klein zandstrandje aan de Grevelingen, een prachtig groot binnenzwembad met een geweldige wildwaterbaan, de kindjes mogen er ponyrijden,  er was een grappige theatershow en mijn vijfjarige had het weekend van het jaar. En helemaal omdat hij ook nog eens gezellig bij mama in bed mocht slapen. Wat wil je nog meer, als mamakindje!

In de meivakantie was alles weer eens ongelijk verdeeld. 's Moeders had wéér geen vakantie en de mannen wéér wel allemaal.
Maar niet getreurd, we maken er toch wel wat van.
Op donderdagavond na het werk vertrokken we met de camper richting Oudewater. Voor ons lekker dichtbij huis, maar wel al helemaal op vakantie.
Je staat hier gratis, aan de rand van het historische stadje Oudewater en aan de oevers van de Hollandsche IJssel. Er loopt wel een drukke doorgaande weg langs, maar 's nachts heb je daar geen last van.

De volgende ochtend reden we verder richting Enkhuizen. Hier wilden we het Zuiderzeemuseum gaan bezoeken. We hebben een museumjaarkaart en dat is een hele goede investering als je van leuke uitstapjes houdt. Zeker voor kinderen zijn er zoveel leuke musea  om te ontdekken.
Dit was ook weer zo'n pareltje. Je parkeert bij een brug, daar koop je een kaartje voor het park en dan begint het al gelijk met een boottochtje. Het museum zelf ligt namelijk heel ergens anders.
Na een kwartiertje varen kom je er aan en dan loop je zo het openluchtmuseum in. Er staan allemaal mooi oude huisjes, een compleet dorp eigenlijk.

Je kunt op diverse plekken binnen kijken, er worden demonstraties gegeven, kinderen kunnen van alles doen. Er zijn oud-Hollandsche spelletjes, ze kunnen touw draaien, een visje proeven, een bootje maken van een klomp, er is een oud schooltje, ze mogen zich verkleden. Een dag is eigenlijk te kort om alles te doen. Onderweg moesten ze ook nog opdrachtjes doen, vragen beantwoorden om een prijs te winnen.
Het was werkelijk fantastisch weer en we hebben met z'n allen echt genoten.

Aan het eind van de dag besloten we om niet in Enkhuizen aan de kade te overnachten, waar overigens op een mooie locatie een camperplek ligt. We reden iets verder, richting de jachthaven van Andijk. Daar vonden we een schitterend plekje, aan de rand van een grasveld, met uitzicht op de bootjes.

De kinderen konden hier heerlijk spelen op het gras, het was rustig en stil en we genoten van een prachtige zonsondergang.

Op zaterdag werd mooi en warm weer voorspeld en met al die bootjes om ons heen kriebelde het bij ons ook om te gaan varen. Na wat rondbellen vonden we nog een vrij huurbootje in de buurt van Heerhugowaard. Dat bleek wel wat verder rijden te zijn dan we dachten, maar gelukkig vonden we het uiteindelijk wel in Waarland
Er bleek hier zelfs ook nog een camperplek te zijn. We hebben hier zelf niet overnacht, maar het zag er mooi uit en de komende tijd worden er meer voorzieningen aangelegd.
Het was een klein maar mooi bootje en we konden een leuke tocht maken, rondom de Waarlandpolder. Kleine slootjes, lage bruggetjes, molens, koeien.... heel Hollands allemaal. Het leukst vonden de jongens het toen we net bij een spoorwegbrug kwamen, waar ook nog eens een trein overheen denderde. Erg spannend!

Omdat we de volgende ochtend op tijd thuis moesten zijn, besloten we om na het vaardagje toch nog een uur richting huis te toeren. We hadden nog lang niet genoeg van het watersportleven, dus overnachtten we wéér in een jachthaven. Deze keer Jachthaven Kempers in Leimuiden, vlakbij Aalsmeer. Alweer kregen we een prachtige plek, pal aan het water. Helaas was het havenkantoor al dicht, zodat we geen gebruik van het sanitair konden maken, want dit werkte met een speciale sleutel.
Met uitzicht op landende vliegtuigen, die net ver genoeg weg vlogen om geen geluidsoverlast te veroorzaken en een ondergaande zon, genoten we na van een superdag op en aan het water.

's Moeders werd veilig thuis afgezet en de mannen gingen daarna door met hun avontuur. Het was prachtig weer, in de tweede vakantieweek, dus ze besloten richting de kust te toeren.
Op camping De Vlugtheuvel vonden ze een mooi plekje voor maar 12,50 per nacht. Alle voorzieningen bij de hand en ook nog vlakbij het strand. Overdag stonden ze lekker op de Brouwersdam tussen alle andere campers en 's nachts comfortabel op een camping. Zo jammer dat je niet op de Brouwersdam mag overnachten, maar waarschijnlijk is het maar beter ook. Anders zou het er de hele zomer waarschijnlijk vol staan met campers die nooit meer weggaan van hun strandplek.

Op woensdag na het werk werd ik weer vrijgelaten, omdat het een lang weekend was met Hemelvaartdag. We reden in 1 ruk gelijk door naar Drenthe, waar we een nachtje op camping Drentsheerlijk in Geesbrug doorbrachten. Dit is waarschijnlijk de mooist aangelegde camping die we ooit gezien hebben. Wat een werk hebben de eigenaars van deze plek gemaakt. Het lijkt wel een paleispark. Strak gemaaid gras, weelderige bomen en struiken, met mooie slingerpaadjes ertussen. Enorme plekken. Een leuke speeltuin met grote trampoline. Prima sanitair.

Hemelvaartdag zelf brachten we door bij familie in de buurt, vanwege een kinderverjaardag. Een gezellige dag, met een onverwacht einde. In de buurt is een recreatieplas, Schoonhoven genaamd, waar juist met Hemelvaartdag een soort evenement is. Het meer wordt dan omgedoopt tot Meer van Galilea, waar van alles uit de tijd van Jezus wordt uitgebeeld en verteld. Je kunt er zelfs met kleine bootjes rondvaren, er zijn spelletjes voor de kinderen, lekker eten en drinken en er wordt van alles verteld en getoond. Met de hele familie zijn we er naar toe geweest en het was een aanrader. Zelfs als je niets met godsdienst hebt, is dit een leuk uitstapje.

Op vrijdag reden we door. We wilden toch wel graag nog even de grens over, een schnitzeltje eten en gewoon even lekker in een ander land zijn. De kinderen wilden graag naar een stadje, want ze hadden zakgeld dat een gat in hun zak aan het branden was en nodig uitgegeven moest worden.
Meppen werd het. Je/we rijden er vaak langs, op volle snelheid, vooral richting het noorden van Europa. Maar deze keer gingen we erin.
Ook deze keer werden we weer positief verrast. Meppen is klein, gezellig, overzichtelijk en leuk. Het mooiste: in de stoep ingebouwde minitrampolines!

Na een ijsje op het centrale plein reden we verder naar het zuiden. We waren eigenlijk van plan om in Geeste te overnachten, waar een camperplek bij een meertje schijnt te zitten. Op de een of andere manier kwam het daar niet van en toen belanden we op camping Am Wasserfall in Lingen.

Dit is een camperplek, die bij een soort camping hoort, meer een stacaravanpark eigenlijk. De camping zelf is echt vergane glorie, oud, vol, lelijke caravans, het sanitair stamt uit het jaar nul. De camperplek is eigenlijk nog wel mooi. Het terrein lijkt redelijk nieuw aangelegd, allemaal verhard en strak. Wij stonden gelukkig aan de rand, zodat we nog een beetje ruimte naast ons hadden. Verder is het wel behoorlijk hutje mutje met prachtig uitzicht op een soort kerncentrale!
Het zwembad was nog niet open, maar er was gelukkig wel een speeltuin.
De camping ligt aan de Ems, en aan een soort kleine waterval, vandaar ook de naam.

Wat mij betreft hoeven we hier niet nog eens terug, maar ach, voor € 8,50 + € 1 per douchemunt, hebben we er toch wel goed geslapen.

Zaterdag zijn we gauw weer vertrokken. Het beloofde een flink warme dag te worden, die schreeuwde om een lekkere frisse duik. We reden door naar Gronau, waar aan de Dreiländersee een mooie camperplek zou moeten zitten..

Die is er inderdaad, maar hij was al aardig vol. Gelukkig zagen we op een veld ernaast ook nog een paar campers staan. Bij nader inzien bleek dat je hier ook gewoon mocht overnachten, er was alleen geen stroom of water. Maar wel heel veel ruimte. We hadden een enorm veld bijna voor ons alleen!
Over een klein bospaadje liepen we in een paar minuten naar het meertje. Er is een zandstrandje en een ligweide vlakbij de camperplek. Als je een kwartiertje verder naar links loopt, kom je bij een fantastische grote speeltuin uit. Dat wisten we toen nog niet, dus we hielden het maar lekker bij het zandstrandje. De kinderen konden lekker met water en zand spelen en het water was warm genoeg om in te kunnen zwemmen. Wat een lekker vakantiemiddagje zo!
Zo'n dag vraagt natuurlijk om een afsluiting met bbq, en op zo'n groot veld heeft niemand daar last van. Behalve dan de kinderen die moesten afwassen uiteraard ;)

Op zondag was het weer prachtig mooi weer, ondanks de wat mindere voorspellingen.
We besloten 's ochtends een rondje om het meer te wandelen. Dat is misschien 3 of 4 km, dus heel goed te doen, ook met kinderen. Na de wandeling moesten ze natuurlijk wel weer even afkoelen met een frisse duik!
We besloten nog even lekker te lunchen in een soort snackbar bij de grote speeltuin. We hadden onze oudste zoon het hele weekend al Currywurst mit pommes beloofd, maar het was er nog steeds niet van gekomen. Gelukkig verkocht de snackbar hele lekkere worst, dus dat maakte alles weer goed.

En na een lange warme rit naar huis, vergezeld door onweer en regen, zat de meivakantie er dan toch echt alweer op.

Maar niet getreurd, want een week later was het alweer Pinksteren en mocht de camper opnieuw van stal.
Het werd wel een kort weekendje, vanwege sport- en werkverplichtingen, maar alles is beter dan thuisblijven natuurlijk.
Aangezien het zaterdag nog niet zulk fantastisch weer was, besloten we een middagje te gaan zwemmen, in Utrecht deze keer. In een binnenzwembad uiteraard. Ze hadden er een glijbaan en een bubbelbad, dus iedereen was tevreden.
Aan het eind van de middag reden we door naar Vianen. Hier zijn maar liefst 3 gratis camperplaatsen, die we nog nooit hadden uitgetest. Ik krijg altijd de kriebels van Vianen, omdat mijn grootste klant daar gevestigd zit en ik altijd een beetje bang ben dat ik dan bekenden tegenkom, die ik niet herken buiten hun normale habitat (een vervelende eigenschap van mij). Maar gelukkig kon ik het bedrijf van mijn klant niet zien vanaf de camperplek die we uitgezocht hadden, dus het lukte me bijna om ze te vergeten.

Wij hadden gekozen voor De Ponthoeve, een camperplekje in de uiterwaarden, net buiten de stadsmuren van Vianen. Je loopt er zo het centrum in, of je steekt met het fietspontje over naar Nieuwegein. De beruchte Lekbrug van de A2 ligt overigens ook vlakbij, maar daar heb je vrij weinig overlast van.
Er zijn officieel 4 plekken, met 6 campers kun je er ook nog wel staan als het moet. Wij waren nog maar de derde, dus er was nog plek zat voor ons. We hadden dan ook mooi uitzicht over de uiterwaarden, waar een zijarm van de Lek met grote kracht doorheen stroomde, als er een groot binnenvaartschil voorbij voer.

Vianen zelf heeft een klein maar mooi centrum, echt heel leuk dat je door een echte stadspoort heen moet. Je kunt er ook prima uit eten denk ik, er zitten zat restaurantjes. Wij hebben gewoon een Turkse pizza gehaald, en die lekker in de camper opgegeten.

We hadden eigenlijk naar Drimmelen gewild, maar die plek bleek vol te zitten. Fijn dat je dat op internet vooraf kunt controleren. Dat scheelde weer een flinke rit. In plaats daarvan reden we zondag naar Marnemoende, een jachthaven bij IJsselstein. Echt, wij hebben dit voorjaar de Hollandse jachthaven ontdekt als perfecte camperplek. Alweer zo'n idyllisch stekje, pal aan de Hollandse IJssel, stroom en water bij de hand, prima sanitair en dat alles voor € 15 per nacht of zoiets. Er vaart constant van alles voorbij, kinderen zwemmen in de rivier, er is een trailerhelling dus altijd wat te doen en te zien.

We konden de zeemanskriebels alweer niet weerstaan en gelukkig was er nog 1 bootje vrij, Het was niet veel bijzonders, maar wel lekker ruim met z'n vijven.
Vanuit de jachthaven konden we een prachtig rondje varen naar Montfoort, Oudewater, Linschoten, Montfoort en weer terug. Een flinke dagtocht, maar erg mooi en weer erg Hollands. Wel grappig, om langs de camperplek te varen waar we een paar weken geleden nog ons eerste lange weekend waren begonnen. Onderweg moesten we nog door een paar spannende sluizen. Voor de kinderen was het de eerste keer en ze waren mateloos geinteresseerd in het hoe en waarom van een sluis.

We hadden er dan ook wel weer prachtig mooi en warm weer bij. De kinderen wilden graag zwemmen, maar we konden niet echt een plek vinden om even af te meren zodat ze erin konden duiken. Uiteindelijk hebben ze dus nog maar gezwommen toen we alweer terug waren.

We konden nog steeds niet genoeg krijgen van deze superdag en besloten om de meimaand officieel af te sluiten met een etentje in het restaurant van de jachthaven. Heerlijk aan het water, spareribs eten en wijn drinken. Heel decadent, maar echt puur genieten. Ook dit is weer zo'n plek waar we zeker nog eens terug willen komen. Voor ons ook weer nog geen uur van huis, dus prima te doen voor een weekendje weg.

En daarmee zat de meimaand er alweer op. De maand waarin wij de jachthaven ontdekten als de perfecte plek voor mensen die eigenlijk niet zo goed kunnen kiezen of ze nu liever varen of camperen. Gelukkig is de zomer nog maar net begonnen, dus laten we hopen dat er nog veel mooie weekenden volgen waarin we nog veel nieuwe jachthavens kunnen ontdekken!

Populaire posts van deze blog

Route des Grandes Alpes

Op donderdag 5 augustus is het eerst tijd voor hard werk: huis helemaal schoon achterlaten i.v.m. logees in onze vakantie, laatste werk afronden, camper inpakken. Aan het eind van de middag zijn we klaar voor vertrek en is het zover: tijd voor ons rondje Route des Grandes Alpes in Frankrijk. We zijn bepaald geen Frankofielen, dus we hopen er maar het beste van. De keus is dit jaar op Frankrijk gevallen, omdat Duitsland op het moment van ons vertrek ontzettend moeilijk doet over coronatesten bij kinderen die geen coronapaspoort hebben. En dat geldt voor onze jongste. Het geluks-/pechvogeltje is de enige bij ons thuis die nog geen corona gehad heeft, en heeft in de tijd dat het in ons gezin heerste zoveel teststokjes in zijn neus gehad, dat hij vanaf toen categorisch weigert om zich ooit nog te laten testen. Een kind met ruggengraat dus! En omdat wij hem groot gelijk geven, moeten we onze vakantie daar een beetje omheen plooien. Geen coronatesten dus om ergens naar toe te mogen. Fran

Zomer in Zweden

Zoals altijd ondergaan onze reisplannen op het allerlaatste moment een radicale wijziging. In plaats van naar Polen, Slowakije en het Tatragebergte, de enige plek in Europa waar het deze zomer al steady wekenlang regent, vertrekken we op een bloedhete vrijdagmiddag richting Zweden. Al jaren willen we deze kant op, maar steeds werden we tegengehouden door slecht weer of gebroken benen. Nu grijpen we onze kans. Het is er mooi weer, het ligt op de route aangezien we onze kinderen in Drenthe moeten ophalen en we gaan ervoor! Na een warme rit pikken we de jongens op in Hollandscheveld en dan rijden we door naar camping  Wilsumer Berge , net over de grens in Duitsland. Het is een gigantisch park, waar iemand met een auto ons onze plek wijst. Eigenlijk houden we hier niet zo van, maar vooruit, voor een nachtje overleven we het vast wel. Na de afgelopen droge weken is het gras hier kurkdroog, de hemel diepblauw en tussen de bossen en heuvels lijkt het alsof we al heel ver weg zijn. De

Korte zomer, maar toch een mooi bergenrondje

Dankzij een flinke intensieve periode van verbouwen en verhuizen is onze camper al maanden nauwelijks van stal gehaald. Gelukkig start hij zoals altijd bij de eerste tik als we hem eindelijk weer kunnen ophalen. En les 1 van onze nieuwe woning: nee, een camper onderaan een steile dijkafrit parkeren, volladen en dan weer willen vertrekken is géén goed plan. Gelukkig trekt de 22 jaar oude vertrouwde sterke dieselmotor uiteindelijk zichzelf de dijk toch wel op. We hadden ook niets anders van hem verwacht, zoals we hem kennen uit onze bergvakanties. We rijden vlot door naar Mönchengladbach, net over de grens in Duitsland. We vinden een plekje op  Camperplek Schloss Wickrath . Deze camperplek ligt weliswaar vlak naast de snelweg, maar daar hebben we niet al teveel overlast van. Hij ligt ook mooi aan een groot park. Dwars door dat park lopen we naar de stad, waar we heerlijk eten bij het Wickrather Brauhaus, om het begin van de vakantie te vieren. Het park zelf is ook echt een aanrader. Je