Doorgaan naar hoofdcontent

Kerstvakantie in eigen land

We kunnen maar 4 dagen weg en er ligt nauwelijks sneeuw in het Sauerland, dus besluiten we een rondje Nederland te maken tussen kerst en oud en nieuw.
We starten weer bij opa en oma op de oprit in Apeldoorn. Na een gezellige avond op Tweede kerstdag vertrekken we op een stralende dinsdagochtend richting Lieren. Hier halen we even iets op dat we via marktplaats hebben gekocht voor de moestuin.
Daarna rijden we via de rand van Nationaal park Hoge Veluwe met een grote omweg naar Harderwijk en verder naar Lelystad. In eerste instantie denken we te gaan winkelen in Bataviastad.
Met moeite vinden we daar een parkeerplaats,  we zijn  duidelijk niet de enigen met dit idee.
De winkels zijn vol en de kinderen vinden er geen klap aan.
In een hoekje van het winkelcentrum ontdekken we ineens de ingang naar de Bataviawerf. Dát is pas leuk!

We doen een speurtocht op het schip dat nagebouwd is als een VOC schip. De jongens vinden het erg leuk ook al is de speurtocht wel moeilijk.
Omdat het vakantie is kun je ook nog andere activiteiten doen. We hakken leeuwekopjes uit gips uit die als versiering op dit soort schepen werden gebruikt.

Na deze onverwachte excursie halen we Turkse pizza's en rijden we door naar de Houtribdijk waar een gratis camperplek is. Het is al donker als we aankomen maar er is plek zat.
We staan veilig onder een lantaarnpaal en brengen een rustige nacht door op deze plek. Er staan ongeveer 10 campers bij elkaar.
De volgende ochtend begint weer stralend.  Nu kunnen we zien waar we zijn. we staan net achter een  dijk, aan de andere kant ligt het water al. Een leuk strandje is er ook.  Dit is een plekje om in de zomer nog eens terug te keren.
ik wou altijd al eens over de dijk naar Enkhuizen rijden en dat gaan we nu dus doen.  Helaas komt er op dat moment een dikke mist aanrollen. We zien helemaal niks van de 30 kilometers over de dijk.
Ook in Noord Holland is het heel mistig. We wilden graag de Beemster bekijken maar het zicht is soms nog geen 50 meter. We pauzeren in De Rijp maar er is weinig aan. Het is vast een mooi dorpje maar er is geen kip op straat en alles is nat en somber.
Op de kaart zien we dat we vlakbij Zaansche Schans zijn. Hoewel we zelf ongeveer naast Kinderdijk wonen, lijkt ons dit wel een bezoekje waard.
Het is erg leuk. Nat en mistig en koud, maar leuk. Heel toeristisch ook. Klompen, kaas, tulpen en molens. De kinderen vinden het ook leuk.
We gaan ook nog even naar het bijbehorende museum. Hier zit een tentoonstelling over Verkade. Je kunt helemaal zien hoe de koekjes en chocola werden verwerkt en er zijn veel interactieve spellen. Een aanrader! We krijgen zelfs een koekje!
Om 5 uur worden we eruit geschopt. We hebben na het avondeten afgesproken in Haarlem bij vrienden dus we eten even op de parkeerplaats van het museum in de camper.
De avond brengen we gezellig door in Haarlem en we slapen voor de deur gewoon in de straat.
De volgende ochtend rijden we naar Amsterdam voor een citytripje naar de hoofdstad. De kinderen zijn door het dolle.  De stad van Ajax waar het woord pannenkoek een scheldwoord is!
We parkeren en overnachten bij Amsterdam City Camp.  Het kost 24 euro zonder stroom. Niet goedkoop, voor een lelijke kale vlakte achter hoge hekken. Maar hopelijk vrij veilig en vlakbij een pontje waarmee je zo in het centrum van de stad komt.   Het pontje is gratis.
We hebben niet echt een plan van wat we gaan doen. Het is ontzettend koud. Het eerste dat we doen is mutsen en sjaals kopen bij een souvenirwinkeltje. Die hadden we niet bij ons (handig in de winter).
We wandelen de dam uit en dwalen door wat winkelstraten. David krijgt nieuwe schoenen want zijn oude vallen bijna uit elkaar.
Als we bijna bevroren zijn komen we bij het Paleis op de Dam. Daar mogen we met onze Museumkaart naar binnen. Ze hebben een speciale kinder audiotour en ook een voor volwassenen. De kinderen moeten ook nog vragen beantwoorden onderweg dus die vermaken zich wel. Het museum is niet heel groot, precies goed eigenlijk.  Erg interessant met de audiotour erbij.

Een beetje bijtijds strijken we neer in een restaurantje voor pizza's. Daarna pakken we weer een pontje terug naar de overkant. Het is nog best vroeg maar door de kou en het lopen zijn we allemaal toch wel moe. Ondanks het naargeestige parkeerterrein en de aanhoudende mist is het in ons campertje al gauw weer lekker warm en gezellig.

Op de laatste ochtend slapen we lekker uit. Nog even een spelletje aan tafel en dan gaan we richting huis. Onderweg gaan we even kijken bij een tweedehands digitale piano die we op Marktplaats hebben gezien. De onze is al lang kapot en we hadden voorgenomen om onszelf voor kerst een andere cadeau te doen. Deze is eigenlijk iets boven budget maar wel erg mooi en perfect wat wij zoeken.

In de camper kunnen we hem net vervoeren dus we gaan ervoor. Toch handig, zo'n camper!

Halverwege de middag zijn we uiteindelijk thuis. Snel leeghalen,  schoonmaken en gelijk naar de stalling brengen.  Hier wacht ons een onaangename verrassing. Hoewel de camper kleiner is dan onze caravan die hier voorheen stond, moeten we ineens heel veel bijbetalen. Het contract was nog niet lang geleden verlengd tegen het oude tarief maar inmiddels zijn de prijzen flink verhoogd en ze beschouwen dit gewoon als een nieuw contract. We waren toch al van plan om komend voorjaar weg te gaan, omdat we intussen een stalling dichterbij met minder strenge ophaalregels hebben gevonden. Gelukkig komen we tot een redelijk compromis, dat scheelt een paar honderd Euro.

Dit korte tripje is weer goed bevallen. De camper kan de kou goed aan. Het gasverbruik valt reuze mee ondanks de nodige verwarming en de huishoudaccu hield het goed vol. We hebben helemaal niet zoveel gereden en na de eerste dag geen zon meer gehad maar genoeg stroom.
De eerste dagen hadden we geen warm water maar na een tip op de facebookgroep voor campers konden we dit weer oplossen. Iets met vorstbeveiliging...

Hopelijk kunnen we in februari alsnog een lang weekend naar de sneeuw. En in mei gaan we een week naar Schotland! En hopelijk nog heel veel weekendjes tot de zomervakantie. Genoeg om naar uit te kijken dus.

Populaire posts van deze blog

Route des Grandes Alpes

Op donderdag 5 augustus is het eerst tijd voor hard werk: huis helemaal schoon achterlaten i.v.m. logees in onze vakantie, laatste werk afronden, camper inpakken. Aan het eind van de middag zijn we klaar voor vertrek en is het zover: tijd voor ons rondje Route des Grandes Alpes in Frankrijk. We zijn bepaald geen Frankofielen, dus we hopen er maar het beste van. De keus is dit jaar op Frankrijk gevallen, omdat Duitsland op het moment van ons vertrek ontzettend moeilijk doet over coronatesten bij kinderen die geen coronapaspoort hebben. En dat geldt voor onze jongste. Het geluks-/pechvogeltje is de enige bij ons thuis die nog geen corona gehad heeft, en heeft in de tijd dat het in ons gezin heerste zoveel teststokjes in zijn neus gehad, dat hij vanaf toen categorisch weigert om zich ooit nog te laten testen. Een kind met ruggengraat dus! En omdat wij hem groot gelijk geven, moeten we onze vakantie daar een beetje omheen plooien. Geen coronatesten dus om ergens naar toe te mogen. Fran

Zomer in Zweden

Zoals altijd ondergaan onze reisplannen op het allerlaatste moment een radicale wijziging. In plaats van naar Polen, Slowakije en het Tatragebergte, de enige plek in Europa waar het deze zomer al steady wekenlang regent, vertrekken we op een bloedhete vrijdagmiddag richting Zweden. Al jaren willen we deze kant op, maar steeds werden we tegengehouden door slecht weer of gebroken benen. Nu grijpen we onze kans. Het is er mooi weer, het ligt op de route aangezien we onze kinderen in Drenthe moeten ophalen en we gaan ervoor! Na een warme rit pikken we de jongens op in Hollandscheveld en dan rijden we door naar camping  Wilsumer Berge , net over de grens in Duitsland. Het is een gigantisch park, waar iemand met een auto ons onze plek wijst. Eigenlijk houden we hier niet zo van, maar vooruit, voor een nachtje overleven we het vast wel. Na de afgelopen droge weken is het gras hier kurkdroog, de hemel diepblauw en tussen de bossen en heuvels lijkt het alsof we al heel ver weg zijn. De

Korte zomer, maar toch een mooi bergenrondje

Dankzij een flinke intensieve periode van verbouwen en verhuizen is onze camper al maanden nauwelijks van stal gehaald. Gelukkig start hij zoals altijd bij de eerste tik als we hem eindelijk weer kunnen ophalen. En les 1 van onze nieuwe woning: nee, een camper onderaan een steile dijkafrit parkeren, volladen en dan weer willen vertrekken is géén goed plan. Gelukkig trekt de 22 jaar oude vertrouwde sterke dieselmotor uiteindelijk zichzelf de dijk toch wel op. We hadden ook niets anders van hem verwacht, zoals we hem kennen uit onze bergvakanties. We rijden vlot door naar Mönchengladbach, net over de grens in Duitsland. We vinden een plekje op  Camperplek Schloss Wickrath . Deze camperplek ligt weliswaar vlak naast de snelweg, maar daar hebben we niet al teveel overlast van. Hij ligt ook mooi aan een groot park. Dwars door dat park lopen we naar de stad, waar we heerlijk eten bij het Wickrather Brauhaus, om het begin van de vakantie te vieren. Het park zelf is ook echt een aanrader. Je