Doorgaan naar hoofdcontent

Camperen in de herfstvakantie: rondje Limburg, Eifel, Moezel

Nadat mijn vader zich 3 dagen heeft uitgeleefd op onze nieuwe aanwinst, kunnen we er al 1 week na het ophalen mee weg. Binnen 2 maanden hebben we daad bij woord gevoegd en de caravan ingeruild voor een camper. Op de oprit (en een klein stukje erbuiten) staat een 16 jaar oude Hymer Swing. En die is nu van ons!

Vrijdag 14 oktober 2016
Vrijdagavond is het zover. Het inpakken duurt wat langer dan gepland maar om half 7 s avonds zijn we op weg.  De eerste nacht brengen we door op de oprit van Daniels ouders. Lekker makkelijk met stroom.

Zaterdag 15 oktober 2016
Na een luxe ontbijtje bij hen binnen gaan we verder. De afgelopen week stuiteren de plannen over tafel en nu op het laatste moment veranderen ze alweer. Toch maar niet naar de Harz waar het veel gaat regenen, maar richting Eifel/Moezel waar het hopelijk droger wordt.

Vanwege wegwerkzaamheden is de snelweg deels afgesloten dus besluiten we om een heel eind binnendoor te gaan. Via Loenen, Doesburg en Emmerich belanden we in Kleve. Hier gaan we even winkelen en een broodje bratwurst halen. Mmmmm,  we zijn in Duitsland!

Overnachten doen we in Walbeck bij Geldern.  Hier hebben we jaren terug ook eens overnacht met mijn ouders. Het zwembad is dicht maar er is plek zat en de bomen kleuren al prachtig rood en geel. Na een druilerige ochtend breekt ook de zon door en we zitten nog heerlijk buiten. De plek kost 8 Euro, stroom kost 50 cent per kwh. Water is 80 liter voor 1 Euro.

We eten soep met paddenstoel uit het bos, knolparasollen. Ze smaken best lekker. In het bos vinden we nog handenvol tamme kastanjes om te poffen. ohoh wat zijn we weer zelfvoorzienend vandaag!
Na een potje bingo en wat avondlijk geklier lig ik zelf ook al om half 9 in bed. Lekker na de laatste megadrukke week ff bijslapen.

Zondagochtend 16 oktober
Zondagochtend is het prachtig weer. We ontbijten/ maken nog een boswandeling, lozen en tanken water en we zijn weer onder the road again. De weg leidt ons deze keer naar Limburg. Vanavond gaan we in Heerlen naar de samenkomst maar we brengen deze prachtige nazomerdag door in het Schutterspark in Brunssem.

Hier is een gratis camperplaats bij het Schuttershüske. Het is wat krap maar we passen erop.
In het park is van alles te doen. Een kinderboerderij mét stier (wel 1,50 toegang pp), minitreintjes, een bootjes vijver, speeltuin, blotevoetenpad..... Met dit prachtige weer is het volop genieten.
Aan het eind van de middag douchen we allemaal in de camper. Voor het eerst, maar het gaat prima. We hebben allemaal warm water en de tank zit na het douchen nog voor 3 kwart vol zelfs. Alleen de vloer buiten de badkamer is wel heel nat geworden. Morgen maar eens kijken of de badkamervloer soms lekt of dat we gewoon teveel geknoeid hebben.

Na de samenkomst gaan we patat halen. We kunnen helaas niet op de berg overnachten, want het hek gaat op slot en er woont niemand meer . Dan maar terug naar het Schutterspark.
De officiële camperplek is iets te vol om ons tussen te manoeuvreren , maar op de gewone parkeerplaats is plek zat.
Als we net goed en wel staan horen we een harde knal. Daniel springt naar buiten en ziet nog net een paar jongens wegrennen. Naast de camper ligt een balk op de grond. En in de zijwand zit een dikke deuk!

Niet leuk en we voelen ons gelijk onveilig. Maar ja, om een camping op te zoeken is het al te laat om half 9 's avonds. Wel verplaatsen we de camper naar een plek wat meer midden op het terrein en onder een lantaarnpaal. En we bellen de politie om dit te melden.
Later die avond zien we een paar keer een politieauto door de straat achter het parkeerterrein rijden, waarschijnlijk door de melding. Hopelijk helpt het.

maandag 17 oktober
Na een verder rustige nacht rijden we verder naar het zuiden. We besluiten om via Vaals en Eupen binnendoor naar de Eifel te rijden.

Bij Vaals ligt het befaamde drielandenpunt dat 80 % van ons gezin nog nooit gezien heeft dus we sturen het dieseltje de berg op. Mooi testje voor de rest van de vakantie. Zonder morren komen we boven bij het overcommerciele stukje grensgebied. Even in de rij voor een foto bij de grenssteen en het hoogste punt van Nederland, kopje koffie bij de prachtige speeltuin,  boswandelingetje en verder maar weer.

In 3 landen tegelijk aanwezig zijn!

Al snel rijden we in België. Mooi is het hier. Heuvelachtig, rustig en pittoresk.
In Eupen doen we boodschappen en op een parkeerplaats langs de weg in natuurpark Hohes Venn eten we de lunch op. Geen paddenstoelen hier, maar het is hier ook al zo hoog dat het er waarschijnlijk te koud en droog voor is.
Onderweg komen we langs het hoogste punt van België.  Twee toppunten op 1 dag! Maar deze is toch 2x zo hoog als zijn Nederlandse broertje.

Al snel daarna vinden we het wel mooi geweest. In skigebied Weisser Stein bij Hellenthal schijnt  een mooie camperplek te zijn. We vinden hem makkelijk en het is inderdaad een plaatje!
Voor 10 Euro sta je hier op ruime plekken met vrij uitzicht over velden en bossen, naast een grote speeltuin en voetbalveld. Er is een 30 meter hoge uitkijktoren en een restaurantje. En maar 1 andere camper! Het is hier zo stil en rustig.

De zon gaat er nog bij schijnen, de kinderen vermaken zich in de speeltuin en wij genieten van dit superplekje. 's avonds eten we bij het restaurantje. Prima Duits eten, schnitzels met grote glazen bier en wijn voor 50 Euro met z'n allen.

Na het eten nog een filmpje op de laptop nu we stroom hebben en dan lekker naar bed. In diepe stilte hier boven op de bijna 700 meter hoge berg in de bossen.

Dinsdag 18 oktober
Na een stille nacht worden we wakker in de mist. We kunnen ontbijten met afbakbroodjes omdat we stroom hebben. Lekker hoor.

De kinderen gaan nog even in de speeltuin los en ze laten papieren vliegtuigjes vanaf de uitkijktoren vliegen. Dikke pret.

Over binnenwegen rijden we naar Gerolstein. Het is bewolkt maar de zon doet haar best. In Gerolstein eten we een broodje en wandelen we even door het centrum. De Helenaquelle waar je gratis het beroemde mineraalwater van de stad kon tappen is helaas dicht. Jammer voor Daniel die onderweg al lege flesjes had gemaakt om ze hier bij te kunnen vullen.

We wilden eigenlijk even op bezoek bij kennissen die hier sinds kort wonen maar krijgen ze niet te pakken.  We rijden dan maar door naar Wallenborn waar een koudwatergeiser te zien is. Hier borrelt koud water vol koolzuur uit een diepe magmakamer op uit de grond. 1x per 35 minuten is de druk zo hoog dat er een geiser van een paar meter hoog de lucht in spuit.  Het is langzamerhand wachten maar snel weer voorbij.

Inmiddels hebben we toch contact met onze kennissen en rijden we weer terug naar Gerolstein. Ze wonen mooi op een heuvel in een groot Duits huis. Gezellig zo onverwacht.
Nog net met daglicht rijden we door naar Deudesfeld, iets ten zuiden van Wallenborn. Hier schijnt een mooie gratis camperplaats te zijn. We zullen het morgen wel zien want bij aankomst is het toch al bijna donker.

Ik maak snel aardappels, boontjes en vlees klaar op ons tweepittertje en we eten met smaak omdat het al zo laat is. Ondanks de lekkere berliner bollen van vanmiddag!

Na het eten duiken David en Thomas in een potje schaak. Leuk om te zien hoe ze samen overleggen over de beste zetten voor allebei.

Woensdag 19 oktober
's Ochtends halen we afbakbroodjes in het dorp Deudesfeld bij een minibuurtsupertje. We hebben nog een halve kilowatt over van onze 1 eurostroomtegoed en dat is precies genoeg om de oven op te laten draaien.

Nog even afwassen en een potje schaak en we zijn weer op weg.

Via Spangdahlem waar een enorme Amerikaanse luchtmachtbasis zit rijden we naar Schweich aan de Moezel. Het weer valt enorm mee. Het zou de hele dag regenen maar onderweg breekt zelfs regelmatig de zon door.

Langs de Moezel rijden we naar Leiwen waar een Landal camping zit.  Vandaag gaan we voor alles erop en eraan. Voor maar 31,45 Euro kunnen we bijna 24 uur genieten van alle luxe van dit resort hoog boven de rivier.

We gaan zwemmen in het binnenzwembad.  Super voor de kinderen,  hoewel het niet eens zoveel voorstelt. Daarna draai ik even snel een was zodat we weer genoeg kleren hebben en geen grote berg natte vieze handdoeken.

Ondertussen leven de jongens zich helemaal uit in de grote binnenspeeltuin.
Spontaan besluiten we om ook daar te eten. Lekker pizza, geen afwas en geen kruimels in de camper.

Voor de kinderen is het daarna ook
wel genoeg geweest. De een na de ander is in tranen om niks, dus het is duidelijk bedtijd. Na een paar hoofdstukjes uit de Griezels, ons vakantievoorleesboek deze week, liggen ze er allemaal in. En wij hebben lekker stroom om een film te kijken op de laptop terwijl het nu dan toch echt begint te regenen buiten. Knus met de hoofdletter K!

Donderdag 20 oktober
Vandaag wordt de natste dag van onze vakantie. We besluiten om nog een dagje Landal bij te boeken en gelukkig kan dat. Het park en de camping zijn bijna helemaal vol blijkbaar.

We maken een lange boswandeling om paddenstoelen te zoeken, maar komen vooral met dennenappels thuis. We drinken even koffie in de binnenspeeltuin.  Na de lunch gaan de grote mannen zwemmen en het kleinste mannetje gaat even wat slaap inhalen. Ik heb zelf flink hoofdpijn dus ik kruip lekker naast hem.

Als hij om 4 uur wakker wordt gaan wij ook nog even zwemmen. Stiekem even zonder bandjes wat hem direct een flinke dosis bewondering door andere ouders oplevert. Het blijft een grappig gezicht: zo'n klein mannetje dat keurig een duik maakt en onder water naar mij toe zwemt. Jammer dat ie nog niet boven water kan blijven haha.

Deze avond koken we wel weer even zelf in de camper. Na het eten beloven we de jongens nog een uurtje binnenspeeltuin maar het regent zo erg. Uiteindelijk haasten we ons door het donker, de kou en de regen naar de speeltuin waar ze zich nog even helemaal uitleven. Wij drinken een kopje koffie met zo'n lekker groot stuk Duitse koek..... maar niet heus! Landal, kom op zeg: als het zo moet, laat dan het plakje cake maar helemaal achterwege:

Volledig gevloerd stoppen we drie roodaangelopen bezwete kinderen uiteindelijk in bed. Rust! Wat een herrie en drukte op zo'n park als dit. Vreselijk. We doen het omdat zij het geweldig vonden maar wij zijn er na 2 dagen alweer helemaal klaar mee.  En zij ook wel een beetje. Ze hebben de hele week nog niet zoveel geruzied en gezeurd als die paar dagen hier. Morgen gaan we lekker weer verder.

Vrijdag 21 oktober
Onze plannen om nog even een paar uur te profiteren van alles wat hier op het park te doen is, vallen al bij het ontbijt in het water. Jonathan voelt zich niet lekker en spuugt om de paar minuten alles onder.

We sturen de grote jongens eropuit naar de binnenspeeltuin en maken zelf de camper een beetje schoon. Mijn vader heeft heel netjes uit 1 stuk een tapijt gesneden, maar dat is daardoor onhandelbaar. En met 5 personen wordt het toch snel vies dus we willen het graag uitkloppen.  Nu zet Daniel er dan toch maar de schaar in. 2 Losse stukken zijn veel beter te hanteren en terug te leggen.

Om klokslag 12 uur verlaten we de camper en dalen we af naar de Moezel. Het is nog steeds zwaar bewolkt en miezerig weer helaas. We volgen de rivier tot Bernkastel Kues waar we even gaan wandelen. Jonathan heeft geslapen en voelt zich iets beter. Het is een prachtig oud stadje vol vakwerkhuizen en souvenirwinkeltjes. We eten een lekker broodje bij een bakkertje en kopen Federweisser bij een oeroude wijnkelder in een smal achterafstraatje.

Verder onderweg vullen we de vrijwel lege voorraadkast bij in een Lidl.  We zoeken een mooi plaatsje voor de nacht aan het water en vinden dat op de enorme en vrijwel lege camperplaats bij Lösnich. We staan pal aan het water! Tot groot plezier van de kinderen is hier ook een levensgroot schaakspel. Bovendien is er een geasfalteerde rondweg over de plaats om te fietsen en te skateboarden. En dat voor 7 Euro plus 2 Euro voor de stroom. Het stageld wordt opgehaald door een vriendelijke dame.

De zon doet haar uiterste best en aan het eind van de middag zitten we maar mooi met een glas Federweisser in haar waterige straaltjes aan de Moezel te genieten.

We eten bij Hotel Heil in het dorpje. We twijfelen of we hier 15 jaar geleden ook eens gegeten hebben maar als dat al zo is zag het er toen heel anders uit. Het eten smaakt in elk geval prima. Jonathan zegt dat hij maar 1 patatje wil en houdt zich daar ook strikt aan. Hij voelt zich blijkbaar nog niet echt goed, hoewel hij al wel weer praatjes voor 10 heeft.

Omdat we stroom hebben kijken we maar weer eens een filmpje, deze keer heel ongemakkelijk in ons eigen bed waar we niet lekker kunnen zitten of liggen. Volgende keer toch maar weer de bank inpikken.

Zaterdag 22 oktober
Om half 9 zijn we net aan het aankleden als er met luid getoeter een bakkerswagen over de plaats rijdt. Lekker, verse broodjes thuisbezorgd! We sturen David eropuit die in zijn beste Duits de broodjes bestelt en vervolgens met handen en voeten een  gesprek met een van de andere kampeerders moet voeren.

Na het ontbijt rijden we naar Bitburg waar we als verrassing en afsluiting van de vakantie een dagje naar Eifelpark Gondorf gaan. Het weer valt wat tegen, het is koud, bewolkt en een beetje miezerig. Maar de jongens zijn wildenthousiast en vinden alles leuk. Het park is een kruising tussen een wildpark en een pretpark, ideaal.

De topattracties is een rodelbaan, maar er is ook een 2 km lange wildwandeling waar je tussen de herten en geiten etc door loopt. Er is een roofvogelshow, beren,  wolven, lynxen. Een grote speeltuin, waterattracties,  kinderboerderij.  Teveel om op te noemen en ook teveel om in 1 dag te doen. Om 5 uur zijn we verkleumd van de kou en kapot van het lopen door het uitgestrekte park. Maat het was een superleuke dag.

We rijden binnendoor nog naar Pronsfeld waar een goede camperplaats moet zijn. Nog net bij daglicht rijden we de plaats op. Wijs geworden door onze avonturen vorige week gaan we pal onder een lantaarnpaal staan. De plaats kost 6 Euro en stroom kost 50 cent per kwh. Het is hier heel rustig en mooi vlak.
We eten nog even een broodje met cupasoup omdat we vanmiddag al patatjes met bratwurst hebben gegeten.

De kinderen gaan steeds beter schaken dus het inmiddels traditionele potje schaak na het eten duurt langer dan aan het begin van de vakantie. Pas om half 10 gaan ze eindelijk naar bed. Jonathan ligt dan al uren te snurken uiteraard.

Zondag 23 oktober
We slapen heerlijk onder onze lantaarnpaal. Van het felle licht is binnen vrijwel niets te merken zo goed is onze verduistering.
Voor het laatst slapen we lekker uit en we ontbijten met de laatste broodjes van gisteren.  En dan zit het er echt op.

In 4 uurtjes rijden we vlot naar huis inclusief een tankstop en korte plas/lunchpauze. Bij ons in Pronsfeld was het bewolkt, in De Ardennen stralend mooi weer en voorbij Luik rijden we in dichte mist. Maar in Krimpen schijnt de zon weer.

Om 3 uur zijn we thuis en in 1,5 uur tijd halen we de camper leeg en soppen  we hem van binnen en buiten weer mooi schoon. Zo kan hij gelijk weer de garage in. Weg is weg maar hopelijk niet voor lang. Dit weekje smaakt absoluut naar meer.

Camperen in de herfst is ons niet tegengevallen. De camper was goed warm te houden. Zelfs na een week stoken en deels ook koelen op gas branden er nog 3 van de 4 indicatielampjes van de Lpgtank.
Douchen aan boord ging ook prima. De afvoer van de wastafel lekte maar dat is alweer gerepareerd en de douchebak bleek gelukkig ook niet lek.

We hebben ons geen moment verveeld ook niet tijdens de lange avonden binnen met z'n allen. Spelletjes en filmpjes hadden we in overvloed en we kwamen tijd tekort om alles te doen.
Was het maar altijd vakantie.... Maar we zullen ons de komende maanden vast wel behelpen met weekendjes weg.

Populaire posts van deze blog

Route des Grandes Alpes

Op donderdag 5 augustus is het eerst tijd voor hard werk: huis helemaal schoon achterlaten i.v.m. logees in onze vakantie, laatste werk afronden, camper inpakken. Aan het eind van de middag zijn we klaar voor vertrek en is het zover: tijd voor ons rondje Route des Grandes Alpes in Frankrijk. We zijn bepaald geen Frankofielen, dus we hopen er maar het beste van. De keus is dit jaar op Frankrijk gevallen, omdat Duitsland op het moment van ons vertrek ontzettend moeilijk doet over coronatesten bij kinderen die geen coronapaspoort hebben. En dat geldt voor onze jongste. Het geluks-/pechvogeltje is de enige bij ons thuis die nog geen corona gehad heeft, en heeft in de tijd dat het in ons gezin heerste zoveel teststokjes in zijn neus gehad, dat hij vanaf toen categorisch weigert om zich ooit nog te laten testen. Een kind met ruggengraat dus! En omdat wij hem groot gelijk geven, moeten we onze vakantie daar een beetje omheen plooien. Geen coronatesten dus om ergens naar toe te mogen. Fran

Zomer in Zweden

Zoals altijd ondergaan onze reisplannen op het allerlaatste moment een radicale wijziging. In plaats van naar Polen, Slowakije en het Tatragebergte, de enige plek in Europa waar het deze zomer al steady wekenlang regent, vertrekken we op een bloedhete vrijdagmiddag richting Zweden. Al jaren willen we deze kant op, maar steeds werden we tegengehouden door slecht weer of gebroken benen. Nu grijpen we onze kans. Het is er mooi weer, het ligt op de route aangezien we onze kinderen in Drenthe moeten ophalen en we gaan ervoor! Na een warme rit pikken we de jongens op in Hollandscheveld en dan rijden we door naar camping  Wilsumer Berge , net over de grens in Duitsland. Het is een gigantisch park, waar iemand met een auto ons onze plek wijst. Eigenlijk houden we hier niet zo van, maar vooruit, voor een nachtje overleven we het vast wel. Na de afgelopen droge weken is het gras hier kurkdroog, de hemel diepblauw en tussen de bossen en heuvels lijkt het alsof we al heel ver weg zijn. De

Korte zomer, maar toch een mooi bergenrondje

Dankzij een flinke intensieve periode van verbouwen en verhuizen is onze camper al maanden nauwelijks van stal gehaald. Gelukkig start hij zoals altijd bij de eerste tik als we hem eindelijk weer kunnen ophalen. En les 1 van onze nieuwe woning: nee, een camper onderaan een steile dijkafrit parkeren, volladen en dan weer willen vertrekken is géén goed plan. Gelukkig trekt de 22 jaar oude vertrouwde sterke dieselmotor uiteindelijk zichzelf de dijk toch wel op. We hadden ook niets anders van hem verwacht, zoals we hem kennen uit onze bergvakanties. We rijden vlot door naar Mönchengladbach, net over de grens in Duitsland. We vinden een plekje op  Camperplek Schloss Wickrath . Deze camperplek ligt weliswaar vlak naast de snelweg, maar daar hebben we niet al teveel overlast van. Hij ligt ook mooi aan een groot park. Dwars door dat park lopen we naar de stad, waar we heerlijk eten bij het Wickrather Brauhaus, om het begin van de vakantie te vieren. Het park zelf is ook echt een aanrader. Je