Doorgaan naar hoofdcontent

Camperen met kinderen

We hebben de afgelopen 18 dagen door het westen van Frankrijk getoerd met een gehuurde camper, een Adriatik van ca 7 meter lang en 6 slaapplaatsen.

Deze vakantie was bedoeld om te kijken of het camperen ook iets voor ons zou zijn. We zijn kampeerders met jarenlange ervaringen met tenten en caravans. Zelf houden we erg van rondtrekken, maar sinds we kinderen hebben blijven we wel steeds langer op 1 plekje hangen. We dachten altijd dat het onhandig zou zijn om met kinderen met een camper op vakantie te gaan, totdat ik zelf vorig jaar een paar daagjes mee ben gereisd met mijn ouders in hun camper en mijn jongste kind Jonathan. Toen bleek dat het reizen per camper juist ideaal was, ook voor hem.

En nu hebben we het dan zelf geprobeerd. En ja hoor, we zijn helemaal om. Onze sleurhut zal moeten gaan wijken voor een zelfrijdend kampeerhuis. De voordelen van het camperen wegen wat ons betreft absoluut op tegen de nadelen die er ook wel blijken te zijn. Ik zal ze eens op een rijtje zetten:

- Voor de kinderen is het reizen zelf veel comfortabeler. In plaats van met z'n drieën op elkaar gepropt op de achterbank van onze Renault Megane zitten/hangen ze nu heerlijk ruim met z'n vieren in de dinette. Ze kunnen spelletjes doen, boeken lezen, filmpjes kijken en onderweg konden ze zelf nog wat apparatuur opladen als dat nodig was.
- Voor ons is het reizen comfortabeler. De stoelen van de camper zaten heerlijk, maar dat niet alleen. Doordat je wat hoger zit, heb je beter overzicht. Je kunt ook wat beter doorrijden dan met een caravan. En doordat de kinderen zich beter kunnen vermaken en zich minder aan elkaar ergeren, is de sfeer onderweg een heel stuk beter.
- Omdat wij houden van rondreizen, hadden we altijd vrij veel werk om op gang te komen en weer neer te strijken. Vorig jaar met een tent was dat helemaal een drama, maar ook met de caravan kost het vertrekken en aankomen aardig wat tijd. Pootjes indraaien, aankoppelen, en alle bijkomende bagage moet precies goed worden ingepakt om de belading van auto en caravan in orde te houden en te zorgen dat het past. Nu zetten we de stoeltjes in de garage, kinderen in de gordels en wegrijden. En bij aankomst andersom. Ideaal als je elke dag of elke paar dagen verder wilt.
- Onderweg heb je alles bij de hand. Oke, ik weet het, het mag niet. Maar het is wel heel handig dat je zo even wat te eten kunt pakken of even bij de kinderen kunt gaan zitten om voor te lezen of samen een spelletje te doen als ze zich vervelen.
- De camper die wij gehuurd hadden was best groot. We hadden een vast bed in de alkoof en achterin boven de garage en we konden de eethoek ombouwen tot bed. Zelfs als we allemaal binnen waren, was het nog niet overdreven vol. Bovendien was hij heel hoog, waardoor alles heel ruimtelijk overkwam. En we hadden zoveel bergruimte, dat er zelfs kastjes leeg zijn gebleven. Nu is onze caravan ook wel zo groot dat we er makkelijk allemaal in passen, maar het is toch wel erg prettig om zoveel ruimte te hebben. Ook toen bleek dat we én een rolstoel én een fietskar mee moesten nemen, kon dat allemaal gewoon. Ideaal.
- De kinderen vonden het camperen ook erg leuk. Ook de manier van reizen met veel rondtrekken vonden ze prima. Het scheelt dat ze eigenlijk toch al niet vaak vriendjes maken op campings en daar ook niet heel actief naar op zoek zijn. Ze hebben altijd elkaar en dat is in principe genoeg. Als er Nederlandse kinderen zijn spelen ze daar wel mee, maar ze zoeken geen vrienden voor het leven op de camping.
- De kosten van onze vakantie vielen erg mee. We moesten natuurlijk wel een stevig bedrag aan camperhuur betalen, maar verder hadden we niet zoveel kosten. De camper reed op diesel, wat in Frankrijk gemiddeld E 1,10 per liter kostte. Hij reed niet veel duurder dan onze auto mét caravan.
We wisselden campings af met wildkamperen. Het wildkamperen was meestal gratis of kostte hooguit een paar euro. De campings varieerden van E20 - E 60 per nacht. We hebben 2x op campings van E 60 per nacht gestaan. Dit waren wel de wat luxere campings in zeer toeristische gebieden, zoals op Ile de Ré. Vroeger vonden we dit soort prijzen belachelijk, maar de laatste jaren is het ons wel vaker overkomen, ook met tent en caravan. In totaal hebben we aan 18 nachten E 450 uitgegeven, dus  gemiddeld  E 25 per nacht. Vorig jaar waren we met een tent in Kroatië en Oostenrijk en toen hebben gemiddeld zo'n E 40 per nacht uitgegeven.
- Het wildkamperen was erg leuk om te doen. Het voelt heel avontuurlijk en met de camper die wij hadden, waren we volledig zelfvoorzienend. We hadden twee accu's voor de camper zelf, zodat we voldoende stroom hadden voor water en licht. De koelkast kon op gas. We hadden een boiler om af te wassen en we konden ook douchen. En we hadden een toilet dat een dag of 2/3 zonder legen kon. In Frankrijk kun je trouwens op heel veel plaatsen onderweg ook water innemen, lozen of je toilet legen. Dat hoeft dus niet per se op een camping. Vanwege de kinderen wisselden wij het wildkamperen wel af met campings, zodat ze in een zwembad of speeltuin konden spelen. Hoewel ze uiteindelijk het wildkamperen vaak ook wel heel leuk vonden, zoals in St. Hilaire waar we vlak aan het strand stonden en aan de Loire waar ze heerlijk konden vissen en in de rivier zwemmen.
We haalden de plekken uit het boek Facile En Route en uit de app Park4night. Dit is een Franstalige app met camperplaatsen. Heel handig, ondanks dat alles in het Frans is. Je hebt wel internet nodig, dus ik heb een paar buitenlandbundels van KPN verbruikt (ook om mijn blog bij te houden trouwens). En soms kom je zomaar onderweg ineens een prachtige plek tegen die in geen enkel boek of app staat.

Nadelen waren er ook:
- de kinderen vonden dat we teveel aan het rijden zijn geweest in de vakantie. En daar hebben ze gelijk in. We hebben op zich niet overdreven veel kilometers gemaakt, maar wel veel over binnenwegen gereden. En dat schoot vaak totaal niet op. Regelmatig hebben we uiteindelijk toch voor een stuk snelweg gekozen, om uit te kunnen komen waar we heen wilden voordat de dag helemaal voorbij was. We waren dan ook erg onvoorbereid op weg gegaan, zonder duidelijk beeld van wat we wilden in deze vakantie. En ook met de caravan gebeurt het ons dan regelmatig dat we ons een beetje laten meeslepen en steeds verder en verder gaan. In die valkuil zijn we al veel vaker gevallen. Misschien dat we een volgende keer toch beter een gebied zouden moeten kiezen waar we heen willen en ons daar omwille van de kinderen ook wat meer aan moeten houden.
- het is lastig om als je ergens wat langer blijft, nog uitstapjes te maken. We hadden fietsen mee, maar  vanwege twee ontplofte banden konden we halverwege de vakantie al niet meer met z'n allen op de fiets weg. We hebben een paar keer met het OV of een shuttlebus een uitstapje gemaakt en dat gaat wel, maar wij zijn geen fans van openbaar vervoer. Nu integreerden we de uitstapjes meestal gewoon in onze dag. We reden 's ochtends ergens heen, deden wat we wilden doen en reden aan het eind van de dag weer verder op zoek naar een nieuwe overnachtingsplek. Maar op de een of andere manier kwam het er toch niet zo vaak van als normaal om uitstapjes te maken. Dat kan ook nog wel te maken hebben gehad, met het feit dat een van onze kinderen deze vakantie in het gips zat en we dus niet zo mobiel waren als anders.
- Je moet onderweg goed opletten of je op je route overal door kunt. Onze camper was ongeveer 3 meter hoog, dus dan kan het wel eens voorkomen dat een tunnel bijvoorbeeld te laag is. En dat stond wel op de kaart, maar niet altijd even duidelijk, vooral in stedelijk gebied. Of je bent te breed of te zwaar. Ook in steden vond ik het wel spannend, zoals toen we midden door La Rochelle en door Parijs reden. Gelukkig heb ik een uitermate coole chauffeur aan boord die met twee vingers in zijn neus (figuurlijk dan) en een arm uit het raam heel relaxed door alles heen manouvreert. En die totaal niet in paniek raakt als ik hem per ongeluk linksaf stuur terwijl ik rechts bedoelde en we vervolgens door allerlei akelige smalle eenrichtingsstraatjes moeten kruipen en sluipen om weer op de juiste weg terug te komen.

Maar zoals ik al zei, de voordelen wogen ruimschoots op tegen de nadelen. We zijn met z'n vijven overstag, camperen is ook iets voor ons. En we zien ons met een eigen camper ook al gelijk leuke weekendjes weg gaan en in de winter naar het Sauerland om een paar daagjes te sleeën. Er zijn nog wat praktische probleempjes op te lossen (zoals: waar laat je zo'n camper als je niet op vakantie bent, bij ons op de oprit past hij in elk geval niet). En als iemand interesse heeft in een mooie goed onderhouden Hobby 560 KMFE, met voortent, van bouwjaar 2006 dan horen we het dus graag!

Populaire posts van deze blog

Route des Grandes Alpes

Op donderdag 5 augustus is het eerst tijd voor hard werk: huis helemaal schoon achterlaten i.v.m. logees in onze vakantie, laatste werk afronden, camper inpakken. Aan het eind van de middag zijn we klaar voor vertrek en is het zover: tijd voor ons rondje Route des Grandes Alpes in Frankrijk. We zijn bepaald geen Frankofielen, dus we hopen er maar het beste van. De keus is dit jaar op Frankrijk gevallen, omdat Duitsland op het moment van ons vertrek ontzettend moeilijk doet over coronatesten bij kinderen die geen coronapaspoort hebben. En dat geldt voor onze jongste. Het geluks-/pechvogeltje is de enige bij ons thuis die nog geen corona gehad heeft, en heeft in de tijd dat het in ons gezin heerste zoveel teststokjes in zijn neus gehad, dat hij vanaf toen categorisch weigert om zich ooit nog te laten testen. Een kind met ruggengraat dus! En omdat wij hem groot gelijk geven, moeten we onze vakantie daar een beetje omheen plooien. Geen coronatesten dus om ergens naar toe te mogen. Fran

Zomer in Zweden

Zoals altijd ondergaan onze reisplannen op het allerlaatste moment een radicale wijziging. In plaats van naar Polen, Slowakije en het Tatragebergte, de enige plek in Europa waar het deze zomer al steady wekenlang regent, vertrekken we op een bloedhete vrijdagmiddag richting Zweden. Al jaren willen we deze kant op, maar steeds werden we tegengehouden door slecht weer of gebroken benen. Nu grijpen we onze kans. Het is er mooi weer, het ligt op de route aangezien we onze kinderen in Drenthe moeten ophalen en we gaan ervoor! Na een warme rit pikken we de jongens op in Hollandscheveld en dan rijden we door naar camping  Wilsumer Berge , net over de grens in Duitsland. Het is een gigantisch park, waar iemand met een auto ons onze plek wijst. Eigenlijk houden we hier niet zo van, maar vooruit, voor een nachtje overleven we het vast wel. Na de afgelopen droge weken is het gras hier kurkdroog, de hemel diepblauw en tussen de bossen en heuvels lijkt het alsof we al heel ver weg zijn. De

Korte zomer, maar toch een mooi bergenrondje

Dankzij een flinke intensieve periode van verbouwen en verhuizen is onze camper al maanden nauwelijks van stal gehaald. Gelukkig start hij zoals altijd bij de eerste tik als we hem eindelijk weer kunnen ophalen. En les 1 van onze nieuwe woning: nee, een camper onderaan een steile dijkafrit parkeren, volladen en dan weer willen vertrekken is géén goed plan. Gelukkig trekt de 22 jaar oude vertrouwde sterke dieselmotor uiteindelijk zichzelf de dijk toch wel op. We hadden ook niets anders van hem verwacht, zoals we hem kennen uit onze bergvakanties. We rijden vlot door naar Mönchengladbach, net over de grens in Duitsland. We vinden een plekje op  Camperplek Schloss Wickrath . Deze camperplek ligt weliswaar vlak naast de snelweg, maar daar hebben we niet al teveel overlast van. Hij ligt ook mooi aan een groot park. Dwars door dat park lopen we naar de stad, waar we heerlijk eten bij het Wickrather Brauhaus, om het begin van de vakantie te vieren. Het park zelf is ook echt een aanrader. Je